Tavshedsklausuler – effektiv mundkurv i en syg branche
Som om at tvister der måtte opstå under udvekslingsopholdene er omfattet af tavshedsklausul ikke er nok, men bliver opholdet ikke til noget så skal familierne også underskrive en tavshedsklausul hvis de vil have pengene retur.
Brugen af tavshedsklausuler viser at udvekslingsbureauerne repræsenterer en syg branche. Pandemien burde have taget livet af branchen, men beklageligvis er det ikke sket.
Præsenterer en udvekslingsbureau en familie for en tavshedsklausul, bør udvekslingsbureauet ganske simpelt fravælges. Vi ser en branche for mindreårige uden at branchen ser det som et problem anbringes hos voksne som er placeret på lister over voksne som på et et eller andet tidspunkt har lavet overgreb mod børn. Vi ser en branche hvor unge kan sendes hjem, når det socialiserer som danske unge gør naturligt eller hvis de ser indhold på Internettet som værtsfamilien ikke synes om.
Vi har i høj grad brug for at branchens unoder debatteres i medierne, når landets politikere ikke griber ind og regulerer branchen ved at skærpe kravene til hvad de unge skal møde i udlandet.
Pandemien burde have været anledning til vi alle tænker på hvad der skal være den ny normal. Unge bliver nødvendigvis ikke bedre rustet i livet ved at bo på kostskoler eller leve i et andet land hvis prisen er et akademisk tilbageslag eller tab af social netværk hjemme.
Og med risikoen for overgreb og andre ubehagelige oplevelser der er omfattet tavshedens lov i branchen burde et udvekslingsophold slet ikke overvejes uanset hvor spændende og eksotisk det kan lyde.
Det har aldrig være mere nødvendigt at få alle sager frem i medierne for uden ekstern pres vil udvekslingsbureauerne aldrig arbejde for at de unge får trygge ophold i udlandet hvilket de idag glemmer for at veje økonomien højest.
Kilder:
- Rejsebureau vil lukke munden på familie (Ekstra-Bladet)
- Kritik af rejsebureau: Nu får familie pengene igen (Ekstra-Bladet)
Nye kommentarer