Når alt går galt – del II

Camilla Broe rejste til USA i 1986. Modsat de fleste udvekslingstuderende så fik hun et permanent VISA, så hun kunne blive.

Hendes far etablerede en karriere i Florida.

På et tidspunkt fik hun sig en kæreste. Denne kæreste viste sig at være voldelig. Hun fik også en datter med en person i denne personkreds.

Det viste sig senere at nogle i denne personkreds havde smuglet MDMA kendt som ecstasy. Imidlertid var flugt umulig da hun var tusinder af kilometre fra sit netværk og hun ikke vidste hvilke myndigheder hun kunne henvende sig til uden risiko. Hun var en fugl i et guldbur. Dette ændrede sig dog da kæresten blev arresteret.

Hun forlod USA i 2001. Kort før hendes afrejse fik hun “tilbuddet” om at vidne imod hendes kæreste. Dette afslog hun som kombination af manglende viden om det Amerikanske retssystem, konsekvenserne af at nægte at vidne og ikke mindst hvordan at danskere gør i Danmark.

Tilbage i Danmark fik hun bygget et nyt liv op og der er ingen oplysninger om at hun skulle have begået noget kriminelt her i landet.

Men fortiden indhentede hende i form af en ny anti-terrorlovgivning. Imellemtiden var hun sigtet i hemmelighed i 2003 og hun blev udleveret i 2009 så hun kan gennemgå en skueproces i Miami. Uanset hvilken dom hun måtte få i Miami, så skal hun returneres til Danmark senest 6 måneder senere hvor at hun så vil få den dom ved en Dansk domstol hun reelt skal afsone. Mange af anklagepunkterne ikke er strafbare efter danske forhold og derfor kan den Amerikanske domstol ikke dømme hende for dem på grund af udleveringsaftalen.

Sagen viser hvor vigtigt at det er at rejse direkte hjem efter opholdet i udlandet. Uanset det faktum at hun står overfor en skueproces, så rejs hjem med det samme, da en udleveringsaftale sikrer en mod de fleste af anklagepunkterne der typisk vil bygge på variationer af angst for fremmede eller decideret fremmedhad.

Hun blev frikendt for alle anklager i 2010 efter at have været et offer for en juridisk kampagne over 3 år. Hun blev senere tilkendt erstatning.

Kilder:

Tags: , , ,

About birthe1951

Jeg sidder her og venter på at få overstået de sidste år inden at jeg går på efterløn. Ryggen er ikke god længere og min mand er faldet bort. Jeg kunne gå efter et skånejob men et eller andet sted er jeg for stolt. Jeg har altid klaret mig selv siden at jeg flyttede sammen med min afdøde mand. Børn fik vi aldrig, men både min bror og min søster har nogle som jeg har nydt at være sammen med. Min fritid går med at læse gammel litteratur og jeg er flittigt bruger af bibliotekets læsesal i min sparsomme fritid, så jeg kan holde mig opdateret om tingenes tilstand. Ja og så blev jeg bruger af denne nymodens teknologi med ekspertise på brugerniveau med hensyn til både maskinel og programmel, som de unge kalder hard- og software. Indtil 2013 holdte min blog til på Avisen 24 timers hjemmeside, men tiderne var dårlige og avisen lukkede d. 21 marts 2013. Derfor transporterede jeg alle blog-indlæg hertil og nu fortsætter jeg min skriveri her.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.