Bare fordi der går nogle år, så er det ikke sikkert at alt bliver bedre

Her er en anmeldelse af et ophold som ligger nogle år tilbage. I sådanne tilfælde har den nuværende ledelse som første forsvarsmetode at sige at det er den tidligere ledelses skyld. Det så vi da nogle af vores internationale samarbejdspartnere støttede op om #BreakingCodeSilence samarbejdet fordi Utah er så meget afvigende fra de samfundsværdier vi kender her i Danmark at ingen udvekslingsstudenter burde sendes dertil. Men denne forsvarsmetode er ikke valid. Det er ikke kun tid som skal hele fortidens sår. Det er også en reel indgriben fra folkevalgte som skal bringe reformer med tvang overfor virksomhederne. Det er bare ikke sket for de unge som vælger at blive udvekslingsstuderende. De udsættes stadig i for høj grad for påvirkning som kan skade deres videre liv tilbage i Danmark. Her er anmeldelsen fra Trustpilot:

Forfærdelig oplevelse

Jeg har lige læst min korrespondance igennem med Explorius efter afbrudt ophold i Skotland helt tilbage i 2013, og tænkte jeg lige ville give mit besyv med her. Explorius tjekker IKKE op på de familier, som de sender børn ned til. Det er ren kemi og held.
Jeg blev placeret i en familie, hvor min værtsmor havde 5 børn. De var alle flyttet hjemmefra – første barn led af bipolar lidelse, andet barn var stærkt hashryger og ville tit være ubehagelig overfor mig og fx klappe mig i numsen eller insistere på at køre lange ture med mig stærkt påvirket og med høj musik og fart, tredje barn var blevet frosset ude af familien fordi han også var stærkt afhængig af hash og havde brudt ind i hjemmet for at stjæle penge til dette, fjerde barn stærkt alkoholiseret og sidste barn i fængsel. Det sidste barn var i fængsel, fordi han havde stukket en kniv i maven på en mand, der havde været pædofil over hans børn – et af hans børn boede så derfor hos min værtsmor, da det barns egen mor var heroinmisbruger og ikke kunne tage sig af barnet. Så ja, helt klart ikke et miljø for en 15-årig. Jeg kunne ikke skifte familie, da min kontaktperson i Skotland var rigtig gode venner med min værtsmor, og ikke ville have jeg flyttede fordi min værtsmor så ville mangle penge. Explorius lover, at du bliver sendt til et roligt og anstændigt nabolag, men min placering var i ét af de farligste områder i Edinburgh.

Jeg har været i korrespondance med Explorius i sin tid hvor jeg har klaget og nøje beskrevet mine oplevelser, men mængden af ansvarsfralæggelse og beskyldninger som “men du var da meget glad for det lige før, Aelita. Vi kan ikke stole på dig, når du hele tiden skifter mening” afkræftede mig. Du vil som udvekslingsstudent gøre ALT for, at få et godt ophold, og forsøge at forblive positiv. Jeg har stadig ikke givet slip på det svigt, som jeg oplevede dengang, og kan stadig have mareridt over det den dag i dag. Det jeg beskriver her, er blot en brøkdel af de ubehagelige og traumatiske oplevelser, som jeg kan tage med mig efter at have været på udveksling med Explorius.
Jeg kan ikke anbefale Explorius til nogen, når først du er i dit værtsland og pengene til Explorius er overført, så er de ligeglade med alt bortset fra deres ry. Det er vel en forretning, først og fremmest.

Kilde: Trustpilot

Tags: , , ,

About Rotsne

Danish immigrant, but very integrated. After having worked for another research center, I have recently started working for International Culture Exchange where I serve the youth and their families wanting to become an exchange student.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.